دکوراسیون داخلی چیست؟

دکوراسیون داخلی چیست؟

" هماهنگ سازی طراحی شده برای به جلوه در آوردن رنگ ها اثاثیه و سایر اشیا در یک اتاق یا ساختمان بصورت هنرمندانه"

۱۳۹۹/۰۶/۰۵

بر اساس معنی مندرج در لغت  نامه آکسفورد دکوراسیون داخلی عبارت است از:

" هماهنگ سازی طراحی شده برای به جلوه در آوردن رنگ ها اثاثیه و سایر اشیا در یک اتاق یا ساختمان بصورت هنرمندانه"

با این حساب همه ما هنگامی که خانه خود را تزیین  و درباره بهترین چیدمان مبلمان منزلمان فکر میکنیم نقش یک دکوراتور داخلی را بر عهده میگیریم. با این همه دکوراسیون داخلی همانند سایر هنرها دارای سبک و ریزه کاری های متفاوتی است که بر اساس سلیقه ها و نیازهای دوران دستخوش تغییرات میشوند.

آیا دکوراسیون داخلی حرفه ای پر طرفدار است؟

بر خلاف تصور عامه تعداد دکوراتورهای داخلی بسیار بیشتر از آن است که همه تصور میکنند و حتی برخی از آنان در زمره مشاهیر دنیای امروز هستند.گرچه شاید به شهرت طراحان مد و یا هنرمندان دیگر رشته ها نباشند اما با این وجود بسیاری از دکوراتورهای داخلی از راه طراحی درآمد بسیار بالایی نیز کسب میکنند.

شاید دلیل اصلی ناشناخته ماندن آنها این باشد که در واقع طراحی داخلی از اواسط قرن بیستم بصورت مبحثی مطرح درآمد. گرچه قدمت آن بیش از نیم قرن است. به هر حال در دنیای امروز بیشتر تجربیات زندگی افراد در فضاهای بسته و داخلی به دست می آید.

شاید ما اوقاتی را برای تفریح و هوا خوری و فرار از زندگی بسته در فضای آزاد بگذرانیم اما همین شادی فرار ار محیط بسته نشان دهنده کثرا اوقاتی است که در اتاقها سپری میکنیم به همین دلیل دکوراسیون داخلی مناسب بهترین راه حل برای بهبود وضعیت کاری تحصیلی و زندگیمان می باشد.

تاریخچه دکوراسیون داخلی

آیا تا کنون از خود پرسیده اید که پیشینه این هنر به چه زمانی برمیگردد؟

مطمئنا علاقه انسان به تزیین و آرایش محل زندگی اش امری تازه نیست حتی این احتمال وجود دارد که نقاشی های دوران غارنشینی سوای مساله اطلاع رسانی نقش تزیینی نیز داشته اند.

به هر روی هنگامی که در سال 1922 هاوارد کارتر   howard carterباستان شناس بریتانیایی  مقبره توتنخامون tutankhamen را گشود نقاب طلای خالص  جواهرات ظریف و اشیا تزیینی که در کنار جسد و در داخل مقبره قرار داده شده بود بینشی وسیع درباره چگونگی زندگی مصریان و علاقه آنان به تزیینات و طراحی را در اختیار محققان گذاشت که به نوبه خود آغازگر جستجویی دنباله دار و منجر به تجلی یافتن شکوه سبک اولیه مصری شد.

حفاری های اولیه نشان داد که حتی بی نواترین خدمتکاران مصری هم لوازم روزمره خانه اشان را تزیین می کرده اند. امری که بر اساس استانداردهای فعلی در خور توجه است اینکه مصریان هرگز به راحتی رازهای خود را برملا نمیکردند به همین روی مشخص نیست که دقیقا علاقه و انگیزه آنان برای طراحی از کجا سرچشمه گرفته است.

فرضیه ها و استدلال های مستمری در این زمینه مطرح شده است. آنچه میدانیم  این است که سبک های آغازین طراحی از مصر نشات گرفته اند.

رومی ها اساتید مسلم  طراحی بوده اند و هنوز هم از بسیاری جهات خصوصا در زمینه طراحی کلاسیک سرآمد طراحان جهانند.علاقه وافرشان به اشیا زیبا و سبک آسایش طلبانه شان در آثار به جا مانده کاملا قابل ملاحظه است. آنها علاقمند بودند تا ثروت و موقعیت اجتماعی شان را به نمایش بگذارند و به زندگی مجلل و سبک پر زرق و برق تمایل داشتند. به دلیل موفقیت آنان در زمینه طراحی داخلی حتی با معیارهای نوین هم هنوز در زمره بهترین های این هنر محسوب میشوند.

میزان آسایش و نقاشی های زیبای فضای داخلی خانه هایشان که بصورت نقاشی دیواری و موزاییک کاری کف جلوه نمایی میکرد از شگفت آورترین موفقیت های طراحی داخلی آن زمان بوده است. آنها با تمامی آراستگی و آذینی که میتوانستند متصور شوند مبلمان میزهایی با پایه های پنجه مانند صندلی اثاثیه خاص و مبلمان راحتی را طراحی میکردند و میساختند.ضیافت ها و شیوه زندگی مجلل مهم ترین بخش هستی شان بود و از این رو این امر را در آرایش خانه هایشان متجلی میساختند . برخلاف رومیان یونانی ها در زمینه دکوراسیون داخلی چندان شهره نبودند و شهرت اصلیشان به خاطر سبک معماری فوق العاده شان است که هنوز هم در شهر آتن قابل ملاحظه است.

پس از سقوط امپراطوری روم و اشاعه مسیحیت سبک سرد و صومه مانندی بر دکوراسیون داخلی خانه ها حکمفرما شد. شیوه های کلاسیک , آزادی طراحی  , زیبایی دوستی و تجمل پرستی رومی جای خود را به تخته های تیره و خانه های بی تزیین دادند. 

گرچه هنرمندان دوران گوتیک سعی کردند تا حدی از این بی پیرایگی بکاهند اما عملا این سبک تا زمان ظهور رنسانس حکمفرما بود. با تولد دوباره آزادی های هنری زیبایی و تزیین مجددا به خانه ها باز گشت.تعدد هنر مندان به نامی که پس از رنسانس با آنها روبرو میشویم خود گواهی بر این امر است.

در ملل شرقی نیز علاقه به دکوراسیون داخلی زیبا کاملا  آشکار است. مبلمان و تزیینات چینی ,فرش های ایرانی, صدف کاری های ژاپنی و مجسمه ها و نقش های پر رنگ و لعاب هندی همه نشان دهنده علاقه این ملل به زیبا سازی فضای زندگیشان است.

گرچه سبک دکوراسیون داخلی شرقی با شیوه غربی آن تفاوت های بسیاری دارد.